هشدار به خريداران گوشي «آيفون»
محمد يونسي، عضو هياتمديره اتحاديه فروشندگان تلفن همراه با اشاره به معضلاتي كه در صنف فروشندگان تلفن همراه وجود دارد، گفت: يكي از معضلاتي كه با آن مواجه هستيم، پرونده شكاياتي است كه به كميسيون شكايت اتحاديه ارجاع داده ميشود.
محمد يونسي، عضو هياتمديره اتحاديه فروشندگان تلفن همراه با اشاره به معضلاتي كه در صنف فروشندگان تلفن همراه وجود دارد، گفت: يكي از معضلاتي كه با آن مواجه هستيم، پرونده شكاياتي است كه به كميسيون شكايت اتحاديه ارجاع داده ميشود. در بررسيهاي انجام شده روي اين پروندهها، مشخص شد كه بخش عمدهاي از اين شكايتها، در حوزه خريد تلفن همراه و خريد از واحدهاي صنفي است.
اين مقام صنفي با اشاره به قانون نظام صنفي در اين زمينه توضيح داد: در قانون نظام صنفي، هنگام خريد و فروش يك محصول، بخشي از وظايف برعهده مشتري و بخش ديگر هم برعهده متصدي فروشگاه گذاشته شده است. چنانچه مردم از اين قوانين آگاه شوند و به آن عمل كنند؛ بسياري از معضلات اين حوزه كاسته ميشود.
به گفته او، چنانچه آگاهي مردم حين خريد بالا رود، قطعا از خيلي از مشكلات پيشگيري ميشود و مشكلات هم از سمت اتحاديه كمتر ميشود؛ درنهايت رضايت مردم از حوزه اصناف و خردهفروشان افزايش مييابد.
او درباره اينكه مردم هنگام خريد گوشي تلفن همراه بايد چه مواردي را رعايت كنند تا به مشكل نخورند، به ارايه توضيحاتي پرداخت و گفت: متاسفانه يكي از معضلات اين است كه مشتريان به مجوز كسب و كار واحد صنفي كه قصد خريد در آنجا را دارند، دقت نميكنند. بنابراين اولين گام در خريد اين است كه مجوز آن واحد صنفي چك شود. جواز كسب يك واحد صنفي به اين معناست كه فروشنده، از يكسري فيلترها و مراحل عبور كرده تا توانسته آن مجوز را بگيرد، يعني فروشنده به قانون نظام صنفي و حقوق مشتري واقف است. ضمن اينكه اگر معضلي هم پيش بيايد اتحاديه ميتواند راحتتر ورود كند و اين معضل را برطرف كند.
يونسي در ادامه افزود: در قانون نظام صنفي جديد مجوزها به صورت QR Code است كه ميتوان آن را اسكن كرد و از رضايتمندي از آن فروشگاه -كه در سامانه طراحي شده- مطلع شد. افرادي هم كه به صورت اينترنتي اقدام به خريد ميكنند از طريق اينماد الكترونيكي كه در سايت درج شده و داراي اعتبار است، ميتوانند از محصول موردنظرشان اطمينان حاصل كنند.
اين مقام صنفي افزود: مشتري همچنين هنگام خريد تلفن همراه بايد بداند، اگر به صورت آكبند اقدام به خريد ميكند، حتما كد انتقال مالكيت يا همتاي دستگاه را چك كرده و در همان واحد آن را به نام خودش انتقال دهند.
يونسي در ادامه با اشاره به محدوديت ورود گوشي آيفون و همچنين ممنوعيت ورود برخي از مدلهاي آيفون براي چند سال به كشور، بيان كرد: در زمان محدوديت و ممنوعيت، آيفون ۱۳ در بازار ماندگاري بيشتري داشت و خريد و فروش دست دوم اين مدل گوشي نيز خيلي رونق داشت؛ بهطوري كه خيلي از فروشگاهها آيفون را به صورت دست دوم ميفروختند. در قانون هم آمده است، خريد محصول دست دوم، براساس توافق فيمابين مشتري و واحد صنفي است. بنابراين در اين نوع معاملات بايد دقت شود، توافقات في مابين به صورت مكتوب در فاكتور قيد شود. همچنين هنگام پرداخت وجه، حتما انتقال مالكيت يا دريافت كد همتا در همان واحد صنفي انجام شود.
عضو هياتمديره اتحاديه فروشندگان تلفن همراه در ادامه اظهاراتش توضيح داد: بعضا مشاهده ميشود، بعضي از فروشگاهها تلفن همراه را به صورت اقساطي ميفروشند يا زماني كه اقدام به فروش گوشيهاي آيفون ميكنند، جهت تضمين «كارتن و اپل آيدي» را به صورت قفل به مشتري تحويل ميدهند و رمزش را در اختيار مشتري قرار نميدهند كه اين كار بسيار خطرناك و تخلف است؛ خريدار بايد بداند، اين مثل اين است كه كليد منزلش را در اختيار فرد ديگري قرار داده است. چون وقتي كد «اپل آيدي» دراختيار فروشنده قرار دارد، او ميتواند به راحتي به اطلاعات شخصي خريدار مثل لوكيشن، شماره تماسها، اطلاعات شخصي و... دسترسي پيدا كند. حتي زماني كه گوشي فرد هم خاموش باشد، امكان دسترسي به اطلاعات وجود دارد. او افزود: گاهي مواردي مشاهده شده كه فروشنده يا شاگرد آن فروشگاه و واحد صنفي به اين شيوه اقدام فروش گوشي كرده و بعد از آنجا رفته، اما به دليل دراختيار داشتن كد «اپل آيدي» وارد گوشي خريدار شده است. در چنين حالتي گوشي قفل كرده و قابل بازگشت هم نبوده است.
عضو هياتمديره اتحاديه فروشندگان تلفن همراه ادامه داد: البته واحدهاي صنفي ميدانند اين موارد تخلف است، بنابراين چنانچه قصد دارند به صورت اقساطي اقدام به فروش كنند، به جاي «اپل آيدي» تضامين ديگري مثل چك صيادي را اخذ كنند. مورد ديگري كه خريدار بايد مدنظر داشته باشد، اين است كه فاكتور و كارت گارانتي از سوي فروشنده مهر و امضا و تاريخ فروش در آن قيد شده باشد.
يونسي همچنين با بيان اينكه مشتري حتي موقع كشيدن كارت بانكي بايد دقت كند، دستگاه پوز مربوط همان فروشگاه باشد، بيان كرد: گاهي مشاهده ميشود، برخي از فروشندگان موبايل، دستگاه پوز ديگر فروشگاهها را به صورت سيار دراختيار ميگيرند و اقدام به كشيدن كارت ميكنند. اين كار تخلف است و براي مشتري معضلاتي به وجود ميآيد. البته سازمان مالياتي نيز با اين موارد برخورد خواهد كرد. بهطور نمونه؛ فردي يك دستگاه گوشي موبايل خريداري كرده، اما وقتي كارت كشيده، متوجه شده كه سربرگ آن براي چلوكبابي است. اگر با چنين مواردي برخورد كرديد، حتما بايد قيد شود، به درخواست فروشنده بوده يا سعي كنند، وارد اين نوع معاملات دردسر ساز نشوند تا درگير معضلات پس از خريد نشوند.
او همچنين تاكيد كرد كه مشتري هنگام خريد گوشي آكبند نيز بايد گارانتي آن را چك كند و ببيند گارانتي مربوط به كدام شركت است. البته بعضي از شركتهاي معتبر كد استعلام دارند كه ميتوانند تاريخ آن را استعلام و از شرايط گارانتي گوشي مطلع شوند.
براساس توضيحات يونسي، راه ديگر جهت استعلام اين است كه با اتحاديه فروشندگان تلفن همراه تماس بگيرند. اتحاديه قطعا اطلاعات دقيق و بهروزتري دراختيار مشتريان قرار ميدهد تا هم از خريدشان رضايت داشته باشند و هم واحدهاي صنفي بتوانند به صورت دقيقتر و قانونيتر خريد و فروششان را انجام دهند.
او با اشاره به اينكه ميزان شكايت از نحوه خريد تلفن همراه و لوازم جانبي آن خيلي افزايش يافته است، گفت: مشتري بايد حتما قبل از خريدش تمام مواردي كه گفته شده را رعايت و استعلامات لازم را انجام دهد تا معضلات پس از خريد كالاي موردنظرشان به حداقل برسد.